Täytekakku kääretorttupohjasta
Kuvan kakku on tehty pellillä paistetusta kääretorttupohjasta seuraavasti:
Pohja:
4 kananmunaa (huoneenlämpöisiä)
1 dl sokeria
1,5 dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta
Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaaleaksi vaahdoksi
vaahto on valmista, kun piirrät vatkaimella kahdeksikon sen pintaan ja
kuvio säilyy vaahdon pinnalla hetken aikaa.
Lisää (siivilän läpi) keskenään sekoitetut perunajauho ja leivinjauhe,
ja sekoita/kääntele ne varovasti taikinaan.
Levitä taikina leivinpaperilla vuoratulle uunipellille.
Paista 200 asteessa uunin keskitasolla noin 8 minuuttia,
kunnes pinta on kauniin ruskea.
Kypsyyden voit testata esim. cocktailtikulla. Pohja on kypsä, kun taikinaa ei tartu tikkuun
Anna pohjan jäähtyä.
Itse annoin pohjan jäähtyä paistopaperin päällä ja jäähtyneenä irrotin sen paperista ja leikkasin tasaisesti neljään osaan,
ensin puoliksi ja sitten puolikkaat puoliksi.
Täytteeksi
1 tlk säilykepersikoita (jotka otin liemestä ja pilkoin pieniksi palasiksi.)
2,5 dl kermaa
n. 1,5 tl tomusokeria
1 banaani
Pilko säilykerpersikat pieniksi paloiksi ja säästä liemi kostutukseen.
Vaahdota kerma ja makeuta tomusokerilla.
Sekoita persikkapalat kermavaahdon sekaan.
Pilko banaani viipaleiksi.
Kakun kasaaminen:
Laita lautaselle ensimmäinen neljännespohjapala,
kostuta sitä vain hiukkasen säilyketölkin liemellä.
Päälle kolmannes kerma-persikkatäytettä.
Toinen pohjapala päälle, kostutus ja toinen kolmannes kerma-persikkatäytettä.
Kolmas pohjapala päälle, kostutus ja loput kerma-persikkatäytteestä päälle sekä lisäksi banaania siivutettuna.
Neljäs pohjapala päälle ja hiukan kostutusta.
Tässä vaiheessa kakun voi laittaa kuvun alle jääkaappiin tekeytymään muutamaksi tunniksi.
Päällyste:
3 dl kermaa
n. 1,5 tl tomusokeria
1 tl vaniljakreemijauhetta
Vatkaa kerma ja makeuta se tomusokerilla.
Päällystin kakun kermavaahdolla, siten, että päälle vain hyvin ohut kerros, koska
siihen tuli lisäksi pursotusta ja marjoja
ja sivuille levitin kermavaahtoa peittävän kerroksen.
Lopun kermavaahdon käytin pursotukseen.
Lisäsin pursotettavaan kermavaahtoon
1 tl vaniljakreemijauhetta jämäköittämään vaahtoa, ja tein sillä pursotuksen reunaan ja päälle.
Lopuksi laitoin päälle
mansikoita
punaisia viinimarjoja
vadelmia