Täytekakku kääretorttupohjasta

 

Kuvan kakku on tehty pellillä paistetusta kääretorttupohjasta seuraavasti:

 

Pohja:

4 kananmunaa (huoneenlämpöisiä)

1 dl sokeria

1,5 dl perunajauhoja

2 tl leivinjauhetta

 

Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaaleaksi vaahdoksi

vaahto on valmista, kun piirrät vatkaimella kahdeksikon sen pintaan ja

kuvio säilyy vaahdon pinnalla hetken aikaa.

 

Lisää (siivilän läpi) keskenään sekoitetut perunajauho ja leivinjauhe,

ja sekoita/kääntele ne varovasti taikinaan.

Levitä taikina leivinpaperilla vuoratulle uunipellille.

Paista 200 asteessa uunin keskitasolla noin 8 minuuttia,

kunnes pinta on kauniin ruskea.

Kypsyyden voit testata esim. cocktailtikulla. Pohja on kypsä, kun taikinaa ei tartu tikkuun

 

Anna pohjan jäähtyä.

Itse annoin pohjan jäähtyä paistopaperin päällä ja jäähtyneenä irrotin sen paperista ja leikkasin tasaisesti neljään osaan,

ensin puoliksi ja sitten puolikkaat puoliksi.

 

Täytteeksi

1 tlk säilykepersikoita (jotka otin liemestä ja pilkoin pieniksi palasiksi.)

2,5  dl kermaa

n. 1,5  tl tomusokeria

1 banaani

 

Pilko säilykerpersikat pieniksi paloiksi ja säästä liemi kostutukseen.

Vaahdota kerma ja makeuta  tomusokerilla.

Sekoita persikkapalat kermavaahdon sekaan.

Pilko banaani viipaleiksi.

 

Kakun kasaaminen:

Laita lautaselle ensimmäinen neljännespohjapala,

kostuta sitä vain hiukkasen säilyketölkin liemellä.

Päälle kolmannes kerma-persikkatäytettä.

Toinen pohjapala päälle, kostutus ja toinen kolmannes kerma-persikkatäytettä.

Kolmas pohjapala päälle, kostutus ja loput kerma-persikkatäytteestä päälle sekä lisäksi banaania siivutettuna.

Neljäs pohjapala päälle ja hiukan kostutusta.

Tässä vaiheessa kakun voi laittaa kuvun alle jääkaappiin tekeytymään muutamaksi tunniksi.

 

Päällyste:

3 dl kermaa

n. 1,5 tl tomusokeria

1 tl vaniljakreemijauhetta

 

Vatkaa kerma ja makeuta se tomusokerilla. 

 

Päällystin kakun kermavaahdolla, siten, että päälle vain hyvin ohut kerros, koska

siihen tuli lisäksi pursotusta ja marjoja

ja sivuille levitin kermavaahtoa peittävän kerroksen.

 

Lopun kermavaahdon käytin pursotukseen.

Lisäsin pursotettavaan kermavaahtoon 

1  tl vaniljakreemijauhetta jämäköittämään vaahtoa, ja tein sillä pursotuksen reunaan ja päälle.

 

Lopuksi laitoin päälle

mansikoita

punaisia viinimarjoja

vadelmia